Meridian Airways aan de grond
Op 28 juli 2010 besliste federaal staatssecretaris van Mobiliteit E. Schouppe, dat de Ghanese luchtvaartmaatschappij Meridian Airways vliegverbod kreeg in het Belgisch luchtruim.
Het officieel communiqué van de staatssecretaris luidt:
“Bij controles in januari, april, mei en juni 2010 kwamen de inspecteurs telkens terug met een lijst van tekortkomingen. Er ontbraken belangrijke documenten, waaronder een archief met een overzicht van vorige onderhoudswerkzaamheden aan de vliegtuigen. De toestellen waren soms ook te zwaar geladen of de bagage was slecht verdeeld, waardoor het evenwicht niet meer in verhouding was. Telkens stuurde het kabinet een brief naar de Ghanese maatschappij om correcties te eisen of verdere uitleg te vragen, maar er kwam nooit antwoord.”
'Sinds begin dit jaar gold daarom een verscherpt toezicht op Meridian Airways', zegt Schouppe. 'Het licht stond op oranje, maar wordt nu op rood gezet.' Dat er in Groot-Brittannië sinds kort een gelijkaardig vliegverbod geldt, was een extra argument om voor ons land hetzelfde te doen. Schouppe gaat ook in de Europese Unie voorstellen om de maatschappij op de Europese zwarte lijst te plaatsen.
Zonder de adviezen van de inspecteurs in twijfel te trekken, stellen wij ons vragen bij de timing van deze kordate beslissing. De staatssecretaris had pas onlangs de bevoegde Europese Commissie, die luchtvaartmaatschappijen op de zwarte lijst plaatst, van zijn bevindingen op de hoogte gebracht. Waarom heeft hij de besluiten van de commissie niet afgewacht ? In andere dossiers verschuilt België zich nochtans graag achter Europa.
Waarom heeft Etienne Schouppe de beslissing met zoveel ruchtbaarheid bekendgemaakt?
Een gevolg van interpellaties van Groen!, geïnspireerd door de clan van luchthavenhaters ?
Meridian Airways heeft pas sinds begin juni zijn intrek genomen in de loods op apron 3, waar eindelijk aan degelijk vliegtuigonderhoud kan gedaan worden. Waarom werd het bedrijf de ultieme kans niet gelaten te bewijzen dat verbeteringen aangebracht werden.
Waarom heeft Meridian Airways de waarschuwingen en vragen van het directoraat-generaal van de luchtvaart onbeantwoord gelaten?
Waarom heeft Meridian Airways zelf geen plan voorgelegd, waarbij alle tekortkomingen en aanbevelingen - vliegtuig per vliegtuig - onderhoudsplan en personeel onder toezicht van het DG aan de vooropgestelde normen zouden aangepast worden?
Waarom heeft Meridian Airways de volledige vloot te Oostende verzameld, wetende welke beslissingen in de lucht hingen?
Allemaal vragen waarop wij voorlopig geen afdoend antwoord kennen.
De veiligheid van vliegtuigen en mensen primeert, doch dit dossier lijkt ons niet doorzichtig.
Ondertussen staat echter de volledige vloot van 5 DC8-63F vliegtuigen aan de grond en verliest de luchthaven opnieuw een klant.
De anti-luchthavenlobby wrijft zich met veel leedvermaak in de handen.